STUDY SKILL SEMINAR
Issues Techniques And Tactics On Teaching And Learning
2 September 2011/4 Syawal 1432H
Penceramah:Prof. Madya Dr. Hj Amran bin Alias
Bil peserta:15 orang
Masa:9.30 mlm-12.00 mlm
Bil peserta:15 orang
Masa:9.30 mlm-12.00 mlm
Ceramah motivasi ini telah disampaikan oleh Prof.Mayda Dr. Hj Amran bin Alias yang merupakan pensyarah di Universiti Teknologi Malaysia.Beliau juga merupakan anak jati Kampung Gagu.Objektif utama program ini adalah untuk memberi sedikit motivasi kepada para pelajar dan umumnya kepada semua lapisan masyarakat betapa pentingnya ilmu sempena cuti dalam kemeriahan sambutan Aidilfitri ,untuk beliau berkongsi sedikit ilmu yang di miliki.Dalam ceramah itu, beliau ada menyebut dan meniupkan semangat jati diri pelajar di desa bahawa jangan malu atau rasa rendah diri menjadi anak kampung.Hanya dengan adanya ilmu sahaja dapat membezakannya kedudukan seseorang itu.Dan kita sepatutnya berasa bangga menjadi anak kampung yang dapat merasa pelbagai pengalaman hidup yang boleh dijadikan panduan untuk menghadapi kehidupan di masa hadapan.Dalam ceramah ini,beliau mengalakkan para pelajar mengadakan belajar secara berkumpulan dan kena pandai mencari kawan sesuai yang boleh membantu kita untuk belajar.Setiap pelajar juga harus pandai menguruskan masanya dengan baik dan setiap apa yang telah dipelajari atau dibaca sendaklah diingati kembali supaya lekat di minda.Beliau ada menyatakan:
Kejayaan akan tercipta bila:-
Belajar secara biasa,
dari keluarga biasa,
Dengan kecerdasan biasa,
yang belajar di 'U' biasa,
Tetapi
Berusaha secara luar biasa.
Semoga para pelajar , ibubapa dan individu yang sempat hadir pada malam ini mendapat input yang sangat berguna dalam memacu kejayaan hidup masing-masing.
Kejayaan akan tercipta bila:-
Belajar secara biasa,
dari keluarga biasa,
Dengan kecerdasan biasa,
yang belajar di 'U' biasa,
Tetapi
Berusaha secara luar biasa.
Semoga para pelajar , ibubapa dan individu yang sempat hadir pada malam ini mendapat input yang sangat berguna dalam memacu kejayaan hidup masing-masing.